søndag 24. mars 2013

TESTING,FISKE OG STRÅLENDE VÆR.

Hei igjen,
på fredag var jeg og fikk hentet en hel del nytt utstyr og for til sesongens konkuranser og fornøyelses-turer.Med på lasset hadde jeg bestilt en nyhet fra sensas 3000 serie,på engelsk heter den "dark salted roach".Dette er en helt ny blanding for mort som er tilsatt salt for å lokke fisk på vinter og sommer.

 Jeg hadde bra mulighet for å få teste denne blandingen på isen denne helga.Har stor tro på salt i foret fra før og alltid veldig morro å prøve noe nytt.
I katalogen står denne forklart som et finmalt for........hmmmm......tror det er en dårlig oversetting fra fransk til engelsk her for dette stemmer ikke.Denne blandingen har frøpartikler,biter av nøtter,maisbiter og selfølgelig hamp i seg og er i langt fra finmalt.I konsistensen ligner den mye Gros Gardons om ikke denne er enda grovere.Lukter gjør det helt himmelsk......blandet ikke noe annet for fordi jeg ville prøve denne helt ren.

Så mormyskastikkene ble klargjort og ut bar det i et strålende vær.Foret opp 3 hull med 2 små "golfballer" i hvert av hullene.Etter 5 min. hadde jeg morten inne i det første hullet.Mellomstor mort og noen strøfisker opp mot 70-80 gram hadde blitt lokket inn.Fisk var det i alle hullene og bestemte meg for å gi på litt med foringen for å se hva som skjedde.
Fisken ble i hullene stort sett hele tiden men fikk trøbbel med gjedde i 2 av hullene som ikke var noe morro.Etter 3 timer døde det ganske raskt ut og konkluderer med at litt for hard foring og slitsom gjedde var grunnen.Ny tur på søndag var allerede under planlegging da jeg ruslet hjem.

På plass igjen i dag (søndag) og litt forsiktigere med foringen men med samme foret som dagen før.Og i dag hadde jeg fisk hele tiden jeg var på isen.Hadde også 5-6 morter på godt over 100 gram oppe i dag ellers mye småfisk.

Konklusjonen blir at dette foret er meget spennende og har stor tro på dette på steder som åkervika,nitelva(hvis det blir mortefiske der).Det er veldig mye partikler i det noe jeg fikk se da jeg kjørte det tørt gjennom et pinkisål.Smaker ordentlig salt gjør det også :) :)....ja jeg har prøvd ja.

bestilte også en salt tilsats som en kan tilsette andre blandinger om man vil ha et salte for.Denne skal blandes med 50 gram for hver kilo tørt for.Skal prøves utover bare det blir ordentlig vår snart(det drøyer)

Så da gjenstår bare tallene fra helgens test da:

Lørdag 23/3-2013
Antall fisk: 111
Total vekt: 3010 gram
Snittvekt på fisken: 27,11 gram

Søndag 24/3-2013
Antall fisk: 149
Total vekt: 4560 gram
Snittvekt på fisken: 30,60 gram

En helt grei myska-helg ble avsluttet som nesten solbrent.Helt topp å være på isen utover nå for dem spår finvær dag på dag.Snart tilbake med nye tester og sprell.Hei og hå og ønsker alle fiskevenner en riktig god påske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar