onsdag 7. november 2012

DUPP SOM HOBBY

Hei igjen,har lenge gått med en tanke om å lage mine egne toppknytt og take-a-part dupper på hobby nivået.Det er helt klart at det finnes 1000 vis av flotte og smekre dupper å få kjøpt over alt.Så at jeg kom på å prøve å lage noen som kan fungere selv er bare for morro skyld på kalde forblåste vinterkvelder.

Alt av materiel kan fås kjøpt i bra hobbysjapper.Så for en liten sped start så bestilte jeg meg litt forskjellige balsa deler.Disse får en på meterslengder og prisen ligger på ca.35 kroner,bestilte også 0,64mm og 0,81mm pianotråd for bruk til duppstamme.Det ble også sendt med 1,00 og 1,25 mm masiv karbon stang.Dette skal også bli brukt til duppstamme + antenne.Både pianotråden og karbonstengene blir levert i meters lengder og er veldig billig,fra 8-16 kroner pr.stk.

I tillegg til dette trenger en pussepapir(sandpapir) i mange forskjellige grader,sterk klarlakk og lakk i ønsket farge.Har også en pakke med "hollow" duppantenner i 3 forskjellige farger.
Som "pussemaskin" så bruker jeg en dremel type som jeg spenner fast.En trenger også en liten flaske med et bra lynlim.

Har som plan etter hvert å legge ut trinn for trinn hvordan jeg går frem.Har nettopp startet opp litt og det blir nok en del prøving og feiling i starten.

Her ser dere den første kroppen jeg laget med en karbon stamme og antenne.Denne mangler øye,lakkering og litt justeringer.



 
Kommer nok ikke til å lage 100 vis men en artig hobby der jeg kan prøve meg frem på forskjelige modeller,størrelse og former.

Til neste uke er det spådd virkelig mildvær så det ser også ut at meitesesongen kan forlenges og kansje får jeg tid til en tur eller 2.

Flere bilder og rapporter kommer.Ha en fortsatt god uke der ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar